Fins graniet (groene labrador), h. 71 cm (beeldentuin)
Deze monumentale vrouwenkop uit 1950 is een opvallend kunstwerk.
In het haar, op de borst en zelfs in het rechter oog zien we kleinere figuurtjes zitten, liggen of staan,
terwijl ook brood en vis in reliëf zijn aangebracht.
Mogelijk moeten de kleine figuurtjes gezien worden als de kinderen van de werkende vrouw,
die ze voortdurend in haar hoofd heeft en waar ze voor zorgt.
Het brood, de vis en de vruchten staan dan voor het dagelijkse voedsel dat ze bereidt.
Door bij een grotere monumentale figuur kleine figuurtjes af te beelden, kon Jac Maris extra betekenis geven aan een beeldwerk.
Vooral in de jaren na de oorlog deed hij dat, zoals we kunnen zien in het vrouwenkopje uit 1945 en in de Madonna met kind uit 1948.
In de grote oorlogsmonumenten die hij in deze tijd maakte voor Nijmegen en Gennep, zien we onderaan de compositie eveneens een fries met kleine figuren.
Technisch interessant is dat we goed kunnen zien dat Maris met tandijzer en puntijzer het harde Finse graniet bewerkte.
Het gelaat heeft hij afgewerkt met een tandijzer, dat is een steenbeitel met een harkachtig uiteinde.
In het onafgewerkte deel van de buste zien we de putjes van het puntijzer nog.