Brons, h. 7,1 cm
Kort na de tentoonstelling bij Galerie Polman in Malden in 1980 portretteerde Jac Maris zijn poedel Goya.
Mogelijk is toen ook dit kleine werkje ontstaan van twee poedels: een reu en een teef.
Mari heeft vanaf het begin van zijn carrière belangstelling gehad voor het dier.
In zijn jeugd schilderde hij, net als zijn grootvader, eendjes aan de waterkant en in de jaren 30 exposeerde hij kleine eendjes, ezeltjes en paardjes uitgevoerd in terracotta en paarden van diverse formaten in kunststeen.
Uiteindelijk hebben behalve zijn geliefde paard ook koe, tijger, olifant, muis, stier, yak en bison een plaats gekregen binnen zijn oeuvre.
Kort na de tentoonstelling bij Galerie Polman in Malden in 1980 portretteerde Jac Maris zijn poedel Goya.
Mogelijk is toen ook dit kleine werkje ontstaan van twee poedels: een reu en een teef.
Mari heeft vanaf het begin van zijn carrière belangstelling gehad voor het dier.
In zijn jeugd schilderde hij, net als zijn grootvader, eendjes aan de waterkant en in de jaren 30 exposeerde hij kleine eendjes, ezeltjes en paardjes uitgevoerd in terracotta en paarden van diverse formaten in kunststeen.
Uiteindelijk hebben behalve zijn geliefde paard ook koe, tijger, olifant, muis, stier, yak en bison een plaats gekregen binnen zijn oeuvre.